A
tetoválás, a divat és az emberi test
szentsége
A test tetoválása eddig soha nem látott népszerűségnek örvend a nyugati világban. A gyakorlatot nem is olyan régen még a távoli egzotikus bennszülött népekkel, illetve az alvilági körök bűnöző elemeivel, a börtöntöltelékekkel, a rossz kikötői kocsmák matrózaival, nők esetében pedig az utcalányokkal asszociálta a nyugati polgári társadalom. Aztán a tetoválás az elmúlt néhány évtizedben hirtelen a modern mainstram look, azaz, a fősodratú divat részévé vált a piercing-el [az átszúrt bőrfelületbe helyezett ékszerek] és az egyre elképesztőbb hajviseletekkel együtt. Hódolnak ezeknek a nagy, film és zenesztárok, a divatmodellek, fiatal lányok és fiúk egyaránt. Sok fiatal számára szinte már státusszimbólumnak számít egy olyan menő [és igen drága] „tetkó,” mint pl. egy mutatós polinéz törzsi minta. Egy múlandó divathóbortról van szó, vagy annál egy messze komolyabb jelenségről? És mit mond a Biblia a tetoválásról, illetve lehet-e egy kereszténynek tetováltatnia magát? Ezek egyre gyakoribb kérdések, amivel minden felekezet előbb utóbb szembetalálja magát, éppen a szokás rendkívüli gyakorisága miatt. A kérdésre adott átlag felekezeti válaszok meglehetősen ambivalensek. Részint felidézik azt a 3Mózes 19:28 verset, ami az izraeliták számára tiltotta a tetoválás gyakorlatát, részint pedig arra hivatkoznak, hogy mivel kegyelem alatt állunk, s ez amúgy sem egy erkölcsi kérdés, így nem kell rá túl nagy hangsúlyt fektetni. Ideje tisztán látni a valós bibliai álláspontot. A viszonylag új keletű „tetoválás” szó valójában nem is található meg a Szentírásban, az említett egyedüli idevonatkozó utalás így hangzik:
3Mózes 19:28 Halott miatt ne ejtsetek sebet testeteken, és ne vagdossátok be magatokat. Én
vagyok JHVH
A
kánaániták egy
vallási rítusa volt az, hogy fájdalmas sebeket
ejtettek önmagukon annak
reményében, hogy az istenek
méltányolják az ilyen extrém
odaadást és megsegítik
őket kéréseikben (vö. 1Kir. 18:28), de sebeket
ejtettek magukon a halottaik
gyászolásakor is, mint azt a fenti verssor is mutatja. A
test megvagdosása
pedig a mélyebb sebek által vágott
hegesítésre és a sekélyesebb
vágások,
illetve tűszúrások festékkel való
betöltésére, vagyis, a tetoválásra
utal. Habár
a gyakorlat ismert volt a nyugati világban is, maga a tattoo kifejezés
és annak nyelvi változatai a XVIII. században
terjedtek el, miután a híres angol felfedező, James Cook
találkozott a polinéz
szigetvilág népeivel, akik rítusos kereteken
belül bonyolult törzsi ábrákkal
tetoválták tele a testüket és arcukat. A Cook
kapitány hajóján utazó Joseph
Banks természettudós lejegyezte naplójában
a látottakat, s általa váltak
ismertté a polinézek tetoválási
technikái, s maga a kifejezés is. A polinézek a bőrfelület átszúrását és szúrt
felület festékkel való betöltését tataú-nak
nevezték. A tahitiak nyelvén a ta
ütést jelent, a tatau pedig a ta
kifejezést megduplázva ismételt ütögetést, azaz szúrogatást jelent (Encyclopaedia
of Reli gion and Ethics (ERE), 12. Köt. „Tatuing”, szócikk, 208
o.). A korai bibliai fordításokban így
nem használhatták ezt a kifejezést, ám
magára a gyakorlatra, mint láttuk van
bibliai utalás és későbbi revideált
és újabb fordítások már a
tetoválás szót
használják:
3Mózes 19:28 Ne vagdossátok be testeteket halottért, és ne végezzetek magatokon tetoválást. Én
vagyok JHVH! - Magyar
bibliatársulat újfordítású Biblia
A
kánaániták a
lehető leggonoszabb és szellemileg legártalmasabb
pogány gyakorlatokat
végeztek, méghozzá rendszeresen és
ösztársadalmi szinten. A választott népnek
éppen ezért volt tiltott a szokásaikból
bármit is átvenni. A tetoválásra
utaló
verssor kontextusa az, ami számunkra igazán
lényeges kell legyen. Az adott
fejezet ugyanis ezzel veszi kezdetét: „Legyetek
szentek, mert én, JHVH, a ti Istenetek szent vagyok”. (3Móz. 19:2).
A továbbiakban
aztán a szent, elválasztott elválasztott
élet követelményei vannak felsorolva,
amelyek az élet több területét érintik.
Isten elvárja tőlünk a szentséget, a
szentséghez való igazodást, így az
általa gondosan megteremtett test
természetes épségének
megőrzését, de a ruházkodást és
még a szakáll és
hajviseletet illetően is. Az teljesen biztos, hogy Isten elvárja
a szentséget a
szellemi népétől is, hiszen „szentség
nélkül senki nem látja meg az Urat.” (Héb. 12:14)
Igen, vannak, akik
szerint ezek mára már elavult rituális vallási szokások voltak Izraelben,
mintha JHVH ma másféleképpen lenne szent, mint akkor volt, s mintha módosította
volna a szentség kritériumait. A keresztény ember szent, hiszen el lett
választva Isten által és be lett töltve Isten Szent Szellemével, miáltal teste
Isten templomává lett (1Kor. 3:16-18).
Való igaz, hogy a szellemi szövetség meghaladja a fizikait, de a fizikai test
szentségét is meg kell őriznünk, mert az az Úré:
1Korintus
6:13,19-20 13 ... A test azonban nem a kicsapongásért van, hanem az Úrért, az Úr
pedig a testért. ... 19 Nem tudjátok, hogy a testetek a bennetek lakó
Szentszellem temploma, amit Istentől kaptatok? Nem tudjátok, hogy nem vagytok
magatokéi? ... 20 Nagy volt a váltságdíjatok! Dicsőítsétek meg tehát Istent testetekben!
1Korintus 10:31 ... bármi mást tesztek, tegyetek minden Isten
dicsőségére.
A fentiek elég
világosan rámutatnak arra, hogy a szellemi ember a fizikai testben
tökéletesedik meg az Isten dicsőségére, s ennek megfelelően kell a testét szent
és tiszta módon használni, megőrizni (vö.
1Kor. 6:15-17)! Még
a fizikai
templom is a legdrágább és legtisztább
anyagokból lett felépítve, ahová a
papokon kívül be sem tehette a lábát senki
más. Gondoljunk csak bele, hogy mi
történt volna az ószövetségi időkben
azzal az emberrel, aki tele graffitizta
volna az Isten templomának oldalfalát ocsmány
és obszcén, esetleg luciferiánus
illumináti ábrákkal, illetve szövegekkel.
Valljuk meg, egyikünk sem kívánna
annak az embernek a helyébe lenni. De akkor miért
gondolnánk azt, hogy a testi
templomnál messze dicsőségesebb szellemi templomot, az
emberi testet
lemoshatatlanul telefirkálhatjuk ocsmány, obszcén
és okkult jellegű ábrákkal,
szövegekkel?
A
bőrfelszín
tetoválása és hegesítése a legősibb
pogány hagyományok közé tartoznak. Ezek a
korunkban oly népszerűvé és divatossá
vált ősi pogány törzsi gyakorlatok
kivétel nélkül mind az okkultizmusban
gyökereznek. A tetoválások beazonosító
jegyekként, bélyegekként szolgáltak a
primitív népeknél, rámutattak, hogy
viselőik mely törzshöz tartoztak, milyen társadalmi
státuszt élveztek és mely
helyi istennek [démonnak] a személyes védelme alatt
álltak. Ma a nagyvárosokat terrorizáló
erőszakos utcai bandáknál és bűnöző
csoportoknál ugyancsak azonosító jegyekként
szolgál a tetoválás és a „branding”
[tüzes vas, vagy mély vágás általi
hegesítés]. A tetoválás mellett az
öltözködési divat is a lehető legalantasabb
társadalmi rétegek divatját kezdte
el követni, aminek a „gettó
sikk”-
nevet adták az illetékes társadalomromboló
körök. A gettó nyelv, vagy
csibésznyelv teljesen megfertőzte az addig viszonylag
normálisnak számító
polgári fiatalság köreit. A bűnöző
életmódot propagáló motívumokat
és a
primitív törzsi mintákat
talán csak az
okkultista, illuminátus/szabadkőműves, stb. jelképek
múlják felül. Ezek mellett,
a tetováló szalonokban leginkább a kelta/druida, a
polinéz, a maya, az inka, az
azték és egyéb indián, illetve
eszkimó motívumok, totemképek iránt van a
legnagyobb igény. Az említett népek
történetesen a kánaánita
szórvány
leszármazottai, kultúrájuk az ősi
kánaánita kultúra terméke,
átvételük pedig a
kánaánita rítusok átvétele. Az
új divatirányzatok a fősodratú társadalom
keretein belül éltetik és dicsőítik a
bűnöző és primitív törzsi
életmódot,
aminek egyik legfőbb eszköze a test
elcsúfítása, modern PC nevén a „testmódosítás (body modification), ami
egyre szélsőségesebb formákat ölt. Az emberek minden módot megragadnak ahhoz,
hogy megrontsák, illetve megszentségtelenítsék az Isten által féltő
gondoskodással megalkotott csodálatos emberi testet (vö. Zsolt. 139:14).
De ha már a pogány
ihletette divatoknál tartunk, talán röviden térjünk ki a hajviseletre is. Noha
a Biblia szerint a hosszú haj az a természet szerint is szégyen egy féri
számára (1Kor. 11:14), ennek
ellenére
hosszú történelmi időszakokon át ez egy
bevett férfidivat volt. A nyugati
keresztény kultúrkörben a polgárosodás
idején ez némileg módosult, ám az
1960-as években az ellenkultúrát meghirdető hippi
mozgalommal újraéledt a
hosszú, s ezúttal már ápolatlan hajdivat.
Jól érzékelhetően a bukott rend
rendkívüli figyelmet fordít arra, hogy az ember az
élet minden területén
megszegje az isteni rendeleteket. A bukott rend Isten ellenes harca az
emberi
lét minden aspektusára kihat, s szó szerint az
emberi test is ennek a harcnak a
csataterévé vált. Ezek az istenek a maguk
formálta vallási szokásaik által arra
késztetik a nekik szolgáló embereket, hogy
megszentségtelenítsenek mindent,
amit Isten szentségre rendelt és elfogadtassák
mindazt, amit Isten nem
szankcionál. A kereszténységnek még a
langymeleg, névleges változatát is
veszélyesnek tartják magukra nézve. A bibliai
életmód ellen lázadó ellenkultúra
képviselői az utolsó idők romlott és
romboló korszellemének megfelelően önmagán
túltéve teszi egyre extrémebbé az új
divatirányzatokat. A divat így nem csak a
magáról divatról szól, hanem
azonosító jegyként is szolgál.
Lássunk egy további
példáját annak, hogy ha Isten parancsolatban
megtilt valamit, annak pontosan az
ellenkezője válik divattá:
3Mózes 19:27 Ne nyírjátok le
halántékotokról a hajat, és ne csúfítsd el a szakállad végét!
5Mózes
14:1-2 1 JHVH-nak, a ti Isteneteknek fiai vagytok. Ne vagdaljátok be magatokat,
s a homlokotok fölött se nyírjátok kopaszra a fejeteket halott miatt. 2 JHVH-nak, a te Istenednek
szent népe vagy. Téged választott ki JHVH minden nép közül a földön arra, hogy
az ő tulajdon népe légy.
A
haj felnyírása, illetve a fej részleges
kopaszítása a kánaánitáknál a
halottkultusz részét képző rítusos
gyakorlat
volt. Az oldalt erősen felnyírt és a fejtetőn meghagyott
sörényszerű hajsáv a
Baál imádat egy jellegzetessége volt. A
szórványba került kánaánita
népek
között jellemző módon megmaradt ez a divatforma, ami
különösen az amerikai
indiánoknál volt nagyon gyakori. Amint a fenti bibliai
versek is utalnak erre,
ez a viselet az okkultizmusból fakad, s emiatt tiltott volt az
izraelitáknak
követni. Hogy ez a hajviselet egy jókora kerülő
úton ma mégis a legbevettebb
mainstream divattá vált az koránt sem a
véletlen műve. Ez a viselet a
köznyelvben általában csak mohawk
néven ismert, aminek számos változata van. A kései 70-es évekre jellemző csúf
és nevetséges színes „taréj” a későbbiekben modernebb, ízlésesebb frizurává lett
téve, aminek ma hódol szinte az egész világ. Láthatóan a bukott rend valahogyan
mindig kieszközli azt, hogy a bibliaellenes szokások, gyakorlatok váljanak a
mainstream divat részévé az isteni utasítások ellenére. Amikor egy divathullám
végigsöpör a világon, az a hívő emberekre is befolyással lehet, különösen a
fiatalabb korosztályra. A trendeket még a divatban is éberséggel, a bibliai
utasítások fényében kell kezelni, őrizkedve a világ mocskától (Jak. 1:27), semmiben sem igazodva annak bibliaellenes szokásaihoz:
Róma 12:2 Ne hasonuljatok a világhoz, hanem gondolkodásotokban
megújulva alakuljatok át, hogy
felismerjétek, mi az Isten akarata, mi a helyes, mi a kedves előtte és mi a
tökéletes.
Természetesen
mindannyian a világból jöttünk ki, és
magunk is mindenféle bűnök elkövetői
voltunk. Megtérésünkkel azonban az
értünk áldozatot adó Krisztus az Ige
vizében
[az igazságban] megtisztít bennünket (Ef. 5:25) és az Ige igazságaiban szentesülünk meg (Jn. 17:17). A bűn mocskait le kell mosnunk, meg kell
szentelődnünk, ez a keresztény élet célja. Röviden, meg kell tanulnunk átigazodni
a vilából Isten országába:
1Korintus 6:11 Néhányan bizony ilyenek voltatok, de
megtisztultatok, szentek lettetek, és megigazultatok Urunk, Jézus Krisztus
nevében,
Az
ember képes
megváltozni és meg is kell változnia az Isten
Szellemének erejében. A
tetoválásokat azonban nem lehet lemosni, és
számos egykori bűn hagy maradandó
nyomot az ember testén, amit viselnie kell, s amelyek miatt
szégyenkeznie kell
a megtért állapotában is. Sokan azonban
inkább kérkednek a korábbi életükkel,
tetteikkel, tetoválásaikkal, mintsem
szégyenteljesen taltakarnák azokat.
Róma 6:17-22 17 De hála
Istennek, hogy bár a bűnnek szolgáltatok, most már szívből engedelmeskedtek
annak a tanításnak, amelyet kaptatok. 18 A bűntől
megszabadulva az igazság szolgái lettetek. 19 Földies gyarlóságotok miatt emberi módon szólok. Ahogy tagjaitokat a tisztátalanság és
gonoszság szolgálatában a bűnre adtátok, adjátok most tagjaitokat az igazság
szolgáltatára, a megszentelődésre. 20 Míg ugyanis
a bűnnek szolgáltatok, az igazsággal szemben szabadok voltatok. 21 Mi hasznotok volt
akkor abból, ami miatt most szégyenkeztek? Hiszen annak vége a halál. 22 Most azonban felszabadultatok a bűn alól, és Isten
szolgái lettetek. Gyümölcsötök a
megszentelődés, célotok az örök élet.
A
világ mindig
megtalálja a módját az önigazolásnak
és a bibliai értékek mellett kiálló
emberek elhallgattatásának. Az álságosan
használt „ne ítélkezz” szlogennel
sikeresen sarokba szorították a modern, névleges
kereszténység java részét,
amely amúgy is zűrzavarban áll a saját
értékeit illetően. Korunk mantrája a
„tolerancia”,
ami felülír mindent. A hiper-kegyelem, illetve az azzal
való durva
visszaélések pedig sokak számára
értelmetlenné teszi a szentséget. Tény,
hogy a
törvénynek vannak messze súlyosabb, fontosabb
pontjai annál, hogy milyen legyen
a hajviseletünk, de aki még a ruházatán, a
hajviseletén, vagy a slampos
külsején sem kíván változtatni semmit,
az hogyan kívánhana megfelelni a törvény
jóval nehezebb szellemi követelményeinek?
2Korintus 13:5 Vizsgáljátok meg magatokat, hogy a hitben
éltek-e. Tegyétek csak próbára magatokat. Felismeritek-e, hogy bennetek él
Jézus Krisztus? Ha nem, akkor nem álltátok ki a próbát.
v
Church of God
Email: p.poli@mailcity.com
Copyright © 2019 Póli Pál - Isten Egyházának Gyülekezetei
Minden jog fenntartva. A honlapon található kiadványok szabadon másolhatóak és terjeszthetõek, amennyiben a teljes szöveg, változtatás vagy törlés nélkül kerül másolásra illetve terjesztésre. A kiadó nevét, címét és a kiadási jogot fel kell tüntetni. Ár nem számítható fel érte. Kritikai hozzászólásokhoz és elemzésekhez felhasználhatók rövid kivonatok vagy idézetek a kiadási jog megsértése nélkül.
Weboldal: http://www.churchofgod.hu