Akhitófel
és Júdás
Két
áruló karakterelemzése
Ebben
az írásban két olyan negatív bibliai
személyiségnek a viselt dolgait kívánjuk
megvizsgálni, akik negatív tipológiai szerepet
töltöttek be. Bibliai tipológiáról akkor
beszélünk, amikor adott bibliai karakterek, illetve azok
bizonyos cselekedetei elõtípusokként
szolgálnak késõbbi bibliai karakterek és az
általuk véghezvitt hasonló, de az
elõtípust általában intenzitásban
meghaladó cselekedeteinek. Az itt szóbanforgó
két személy egyikérõl ugyancsak az
ószövetségi írásokban olvashatunk, a
másikról pedig az Újszövetségben. Noha
a fõtípus neve és tettei csaknem
univerzálisan ismertek, az eredeti, vagy õstípus
nevének hallattán még a jártasabb
bibliaolvasók közül is sokan vakargatják a
fejüket. De ezt a tesztet a kedves olvasó
önmagán is elvégezheti, ugyanis a
szóbanforgó két tipológiai
„rokonlélek” az a Jahósuát
eláruló Júdás Iskariótes, az
õt elõképzõ személy neve pedig
Akhitófel. Akhitó ... ki? – kérdezheti az
olvasó némi joggal. Nos, ahogyan Júdás
Krisztus benfentes társa és tanítványa
volt, úgy Akhitófel Dávid királynak a
közeli barátja és rendkívüli
bölcsességgel megáldott tanácsadója
volt (2Sám. 16:23; 1Krón. 27:33). Mindketten
elárulták urukat, s mindketten felakasztották
magukat. Az életükbõl levont leckék azonban
az egyház számára is nagy
jelentõséggel bírnak.
Email: p.poli@mailcity.com
Copyright © Póli Pál, Isten Egyházának Gyülekezetei 2018
Minden jog fenntartva. A honlapon található kiadványok szabadon másolhatóak és terjeszthetõek, amennyiben a teljes szöveg, változtatás vagy törlés nélkül kerül másolásra illetve terjesztésre. A kiadó nevét, címét és a kiadási jogot fel kell tüntetni. Ár nem számítható fel érte. Kritikai hozzászólásokhoz és elemzésekhez felhasználhatók rövid kivonatok vagy idézetek a kiadási jog megsértése nélkül.
Weblap: www.churchofgod.hu
Kezdjük is a szereplők
bemutatásával. Talán furcsa, de a kevésbé ismert Akhitófelről többet lehet
tudni, mint a jobban ismert Júdásról. Előszöris:
1Krónika 27:33 Akhitófel a király [Dávid]
tanácsadója volt,
Tudjuk, hogy maga Dávid király Isten
szent embere volt, esetében egy Isten szíve szerint való (1Sám. 13:14, Ap.Csel. 13:22), Szent Szellemmel betöltekezett
személyről van szó, s ennek megfelelően
a benfentes tanácsosa sem lehetet egy átlagos
képességű ember.
Akhitófelnek így egy bizonyított,
rendkívüli szellemi értelemmel megáldott
embernek
kellett lennie, és a Szentírás pontosan ennek
megfelelően mutatja be őt:
2Sámuel 16:23 Akhitófelnek a tanácsa ugyanis, amelyet
azokban az időkben adott, annyit jelentett, mintha valaki az Istentől
kapott volna intést. Ilyennek számított Akhitófel
A
rabbinikus irodalom és a
Midrások szerint Akhitófel szava az Urim és Tummim
erejét bírta, s ennek
ellenére Dávid kezdetben mégis mellőzte őt, amikor
kinevezte az udvari bírákat
és hivatalnokokat. Akhitófel ezoknál fogva
neheztelt a királyra, és az
önérzetében megsértett bölcs vissza is
vágott neki. Amikor ugyanis a frigyládát
Bahalából Dávid városába
kívánták vinni és a
szállítás alkalmával meghalt a
ládát megérintő Uzziás (2Sám. 6:6),
akkor Dávid Akhitófel tanácsát kérte ki a megoldással kapcsolatban. A bölcs
azonban gúnyosan csak annyit mondott neki, hogy van éppen elég tanácsosa
kérdezze meg azokat. Dávid ekkor azzal érvelt, hogy átkozott az, aki tudja a
megfelelő megoldást, ám visszatartja annak ismertetését, az ilyen ember végezze öngyilkossággal. Akhitófel a kényszer
hatására egy kétértelmű tanácsokat adott, de lényegében elfedte a valós
megoldást, miszerint a frigyládát emberi vállakon lehet csak szállítani s nem
lehet szekérre rakni (Szám. R. iv. 20, Yer. Sanh. x. 29a). A valóságban
[Akhitófel] böcsessége az angyalok bölcsességével ért fel. (Yer. Sanh. x. 2; YalḲ. II Sám. § 142).
Emellett
a 2Sámuel 23:34-ben egy Akhitófel nevű személy úgy van megemlítve, mint Eliam
apja, a 2Sámuel 11:3 pedig azt írja Eliamról, hogy ő Betshábé apja! Ez az
Akhitófel
Végül
mégis úgy alakult, hogy
szoros barátság kötötte össze a
királyt és a tanácsosát. Mint látni
fogjuk, ez
azért történt így, mert Akhitófel
alattomos szándékkal férkőzött Dávid
bizalmába, színt játszva lett
barátjává és
tanácsosává, miközben csak az
alkalomra várt, hogy elégtételt vegyen a
vélt, vagy valós sérelmei miatt. Habár
maguk az itt idézett történelmi
krónikák nem vázolják a király
és Akhitófel
között kialakult benfentes viszonyt, ezt maga Dávid
teszi meg a zsoltáraiban,
amire hamarosan rátérünk. Mindent összevetve,
Akhitófel részéről csupán egy
gonosz érdekből fakadó színjáték
volt a szoros barátság, s Dávid bizalmába
férkőzve várta az adandó alkalmat, hogy ellene
forduljon. Az pedig nem várattatot
magára túl sokáig.
A 2Sámuel 15. fejezetében
olvashatunk Dávid harmadik fiáról, Absalomról, aki apja életére tört, hogy
magához ragadhassa a királyságot. A
történet ismert, Absalom rendkívül ravasz
módon apránként magához édesgette a
népet.
Korát messze megelőzve egy mai megélhetési
politikust is megszégyenítő módon
lépett fel, amikor Jeruzsálem kapujába
állva
Négy
évnyi alattomos aknamunka
után Absalom megtette a lépését:
engedélyt kért apjától, hogy Hebronba
menjen
egy fogadalmát beteljesíteni, Dávid pedig
áldását adta rá. Absalom azonban
azonnal királlyá nevezte ki magág Hebronban (2Sám.
15:7-11) és magához hívatta Dávid tanácsadóját, aki csatlakozott hozzá. A
neves Akhitófel megnyerésével Absalom további
hitelt és méltóságot nyert, és az összesküvés sikeres volt:
2Sámuel
15:12 A
gilonita Akhitófelt, Dávid
tanácsadóját is
odahívatta Absalom a városából,
Gilóból, és együtt mutatták be az
áldozatot. Az összeesküvés tehát nagy volt, s egyre
többen gyűltek Absalom köré.
Hogy
mi késztette Akhitófelt
királyának és barátjának az
elárulására? Hirtelen
elhatározásból tette ezt,
avagy a régen várt alkalmat használta ki? Az
érvek az utóbbi mellett szólnak.
2Sámuel 15:31 Amikor
Dávidnak jelentették: „Akhitófel is ott van
Absalom mellett az összeesküvők
közt”, Dávid így szólt: „Uram,
hiúsítsd meg Akhitófel
tanácsait!”
Dávid
felmérte a helyzetet,
tisztában volt Akhitófel tanácsainak
erejében és imájában azt kérte, hogy
Isten
hiúsítsa meg azokat. Ez az ima gyors válaszra
talált, mert a következő versben
Isten már mozgásba is lendítette azt a folyamatot,
ami által meghiúsítja a
bölcs tanácsát, méghozzá a
következő Dávidnak adott szellemi inspiráció
által:
2Sámuel 15:32-34 32Amikor Dávid fölért a hegytetőre, ahol az Istent
szokták imádni, lám, ott jött vele szemben megszaggatott ruhában az archita
Husai, Dávid bizalmasa, a fején hamu. 33Dávid így
szólt hozzá: „Csak terhemre vagy, ha velem jössz. 34Ha azonban
visszatérsz a városba és azt mondod Absalomnak: A szolgád vagyok, uram és
királyom; hosszú ideig szolgáltam atyádat, s mostantól téged szolgállak, akkor kijátszhatod érdekemben Akhitófel
tanácsait. 35Cádok és Ebjatár
papok is ott lesznek melletted. Mindent, ami csak füledbe jut a királyi
palotából, jelentsd Cádok és Ebjatár papnak. 36Mindkettőjüknek
ott van a fiuk, Cádoknak Achimaac, Ebjatárnak meg Jonatán. Üzenjetek meg velük
mindent nekem, amit csak hallotok majd.” 37Így Dávid bizalmasa, Husai visszatért a városba,
éppen akkor, amikor Absalom bevonult Jeruzsálembe.
Absalom tehát bevonult
Jeruzsálembe, mint Izrael királya: „Absalom pedig és az egész nép, Izráelnek férfiai,
bemenének Jeruzsálembe, és Akhitófel is ő vele.” (2Sám. 17:15). Ezzel egyidőben lép színre Dávid „beépített”
embere, Husai, aki oly annyira megnyeri Absalom bizalmát, hogy
azt Akhitófel
mellett tanácsosává teszi. Akhitófel első
tanácsa látszólagosan az unokájával,
Betshábéval elkövetett vétek bosszúja
volt:
2Sámuel 16:20-23 20Monda pedig Absalom
Akhitófelnek: Adjatok tanácsot, mit cselekedjünk? 21Felele
Akhitófel Absalomnak: Menj be a te atyádnak
ágyasaihoz, a kiket itthon hagyott,
hogy őriznék a házat: és megérti az
egész Izráel, hogy te atyád előtt
gyűlöltté
tetted magadat, és annál inkább megerősödnek
mindazoknak kezeik, a kik
melletted vannak. 22Sátort
vonának azért Absalomnak a tetőn, és beméne Absalom az ő atyjának ágyasaihoz,
az egész Izráelnek szeme láttára. 23És
Akhitófel tanácsa, melyet adott, olyannak tekintetett abban az időben, mintha
valaki az Isten szavát kérdezte volna; olyan volt Akhitófelnek minden tanácsa mind Dávid előtt, mind Absalom előtt.
Nagyon
fontos megérteni azt,
hogy Akhitófel árulásával nem vesztette el
orákulumi erejét, tanácsa még ekkor
is Istentől való volt, hiszen Isten maga rendelte el ezt
ítéletként Dávidon a
Betshábéval elkövetett vétke miatt:
2Sámuel 12:10-12 10Most azért ne távozzék el a fegyver soha házadból, mivel megútáltál engem, és a Hitteus Uriás
feleségét elvetted, hogy feleséged legyen.11Ezt mondja az
Úr: Ímé én éppen a
saját házadból
bocsátok reád csapásokat, és
feleségeidet szemed láttára veszem el, és
adom más
felebarátodnak, és hál a te feleségeiddel
fényes nappal. 12Mert
te titkon cselekedtél; de én az egész Izráel előtt és napvilágnál cselekeszem
azt. 13Monda
azért Dávid Nátánnak: Vétkeztem az
Úr ellen! És monda Nátán Dávidnak:
Az Úr is
elvette a te bűnödet, nem fogsz meghalni.
Dávid
beismerte a bűnét és
megtért attól. Noha ezért Isten kegyelmet adott
neki - nem kellett meghalnia -,
ám bűne koránt sem maradt következmények
nélkül, nagyon keményen meg kellett
szenvednie miattuk. Akhitófel következő tanácsa
pedig már Dávid életének
elvétele volt, amit saját kezűleg kívánt
elvégezni, érzékeltetve személyes
gyűlöletét a király iránt:
2Sámuel 17:1-3 1Monda azért Akhitófel Absalomnak: Engedj
kiválasztanom tizenkétezer embert, hogy felkeljek, és üldözzem Dávidot ez
éjjel. 2És megtámadom őt, míg fáradt és erőtlen
kezű; megrettentem őt, és megfutamodik az egész nép, mely vele van; és a királyt
magát megölöm. 3És
visszavezetem te hozzád az egész népet, mert az
egésznek visszatérése attól a
férfiútól függ, a kit te
üldözöl; és akkor az egész nép
békességben lesz.
Akhitófel tanácsa a lehető
legjobb tanács volt, amit a szellemi
felismerésből adott, hiszen Dávid már nem volt ereje teljében, kimerülten,
az elhagyatottság érzése miatt megtörten menekült a pusztába (Zsolt. 55:1-5)és
a viszonylag kisszámú kíséretével,
nem lett volna képes elhárítani egy ilyen
támadást. De szíve még a helyén volt
és Isten válaszolt korábbi imájára,
amikor
ezt kérte: „Uram, hiúsítsd meg Akhitófel tanácsait!” (2Sám. 15:31). Habár Akhitófel beszéde „igen tetszék Absalomnak és Izráel minden véneinek”, mielőtt döntést hoztak volna, kikérték Husai véleményét is.
Dávid imája így Husai tanácsa
által kapott választ:
2Sámuel 17:7-11 7Monda akkor Husai Absalomnak: Nem jó tanács az, a melyet Akhitófel ez egyszer adott. 8És monda Husai: Tudod magad, hogy a te atyád és az ő
emberei igen erős vitézek és igen elkeseredett szívűek, mint a kölykeitől
megfosztott medve a mezőn. Annakfelette a te atyád igen hadakozó ember, ki nem
alszik a néppel együtt. 9Ilyenkor ő valami barlangban lappang, vagy valami más
helyen, és meglehet, hogy mindjárt kezdetben elesvén némelyek közülök, valaki
meghallja, és azt kezdi mondani: Megveretett az Absalom népe. 10És még az erős vitéz is, kinek szíve olyan, mint az
oroszlánnak szíve, igen megrémül; mert az egész Izráel tudja, hogy a te atyád
igen erős vitéz, és azok is, a kik vele vannak, erős vitézek. 11Én azért azt
tanácsolom, hogy gyűjtsd magadhoz az egész Izráelt Dántól fogva mind Bersebáig,
oly számban, mint a tenger partján való föveny; és magad is menj el a hadba.
Az
ellentáborba beépült Husai
tanácsa lényegében abból állt, hogy
az elsietett tettek nem vezethetnek
sikerre, egy olyan ember ellen, mint Dávid, aki hosszú
éveken át folytatott
sikeres gerillaharcot, mestere annak, és vitézei is erős,
kipróbált harcosok.
Ezért az adott pillanat nem kedvező a király
megtámadására, jobb, ha először egész
Izraelből kiállítanak egy nagy és igazán
ütőképes haderőt, amit maga Absalom
vezet, s ez által biztosítottabb a győzelem.
2 Sámuel 17:14
14És monda
Absalom és Izráelnek minden férfia: Jobb az Arkeabeli Husainak tanácsa az
Akhitófel tanácsánál. Mert JHVH rendezte
úgy, hogy az Akhitófel tanácsát elvessék – amely pedig jó vala -, hogy veszedelmet
hozzon JHVH Absalomra.
A nem várt fordulat megpecsételte Akhitófel sorsát:
Sámuel
17:23 23Amikor Akhitófel
látta, hogy a tanácsát nem követik, fölnyergelte a szamarát, felült rá és
hazament, a maga városába. Ellátta háza
népét utasításokkal, aztán felakasztotta magát. Így halt meg. Atyja
sírboltjában temették el.
Egyesek
szerint Akhitófel a
büszkesége miatt nem volt képes elviselni azt, hogy
életében először nem vették
figyelembe az ő tanácsát, s ez annyira megrázta
őt, hogy emiatt öngyilkos lett.
Ennél azonban messze többről van szó:
Akhitófel igazán bölcs ember volt,
tisztában volt azzal, hogy mivel nem az ő tanácsát
követték - ami valóban véget
vetett volna Dávidnak és uralmának -, a
másik tanácsos tervének
elfogadásával a
lázadás el fog bukni! Felfogta, hogy az isteni akarat
ellene van, Absalomnak és
a lázadásnak befellegzett, ahogy a király
árulójaként saját sorsa is
megpecsételődött. Akhitófel követte el az első
lejegyzett akasztás általi
öngyilkosságot a Szentírásban. A
halálba menekült, ahogy később Júdás
is,
méghozzá ugyan azon a módon. Mindketten az
átkozottak halálát halták, mert írva
van: átkozott az, akit fára akasztanak (5Móz.
21:23; Gal. 3:13).
Ezek
a leírások azonban nem
térnek ki egy rendkívül fontos dologra,
mégpedig arra, hogy Dávidot nagyon
szoros baráti viszony fűzte Akhitófelhez. Ez a viszony
pedig teljesen más
színezetet ad a történetnek, s messze
jelentőségteljesebbé teszi azt. Ahhoz,
hogy ezzel kapcsolatban sokkal tisztább képet kapjunk,
Dávid két zsoltárához
kell fordulnunk, a 41. és az 55. zsoltárokhoz. Ezeket a
zsoltárokat Dávid vagy
a pusztában való menekülése alatti
viszontagságok idején, vagy pedig arra
reflektálva írta meg. Dávid számára
volt a dolognak egy különleges tragédiája,
hiszen saját fia, Absalom és Akhitófel
személyében egy közeli barátja,
megbízhatónak vélt társa fordult ellene:
Zsoltárok 41:10 Még
a barátom is, akiben megbíztam, aki
együtt ette kenyeremet velem, az is ellenem emelte a sarkát.
Zsoltárok 55:13-16 13Ha csak ellenségem gyalázna, azt még elviselném. Ha csak az
fordulna ellenem, aki gyűlöl, elbújnék előle. 14De te voltál
az, aki társam vagy, te lettél ellenségem, akiben megbíztam, 15akivel
az Isten házában bensőséges
barátságra léptem [édes bizalomban
éltünk].
A
királyba belenyilalt a
felismerés, hogy ez a társ sosem volt igazán a
társa, színlelte a barátságot és
eleve megátalkodottan gonosz szándékai voltak,
amiket édes szavakkal, remek
színleléssel leplezett.
Zsoltárok 55:17-22 17Én azonban Istenhez kiáltok, az Úr
megment engem. 18Panaszkodom és sóhajtozom színe előtt
este, reggel, délben, és meghallgatja szavam. 19Békében menti meg lelkemet azoktól,
akik bántanak. Mert sokan vannak ellenem. 20Isten engem meghallgat, őket
megalázza: ő, aki örökké uralkodik; mivel
nem térnek meg, s nem ismerik az
istenfélelmet. 21Ki-ki barátja ellen
emeli kezét, és megszegi adott szavát. 22Arca olyan sima, mint a vaj, de szívében háborút forgat. Látszatra
beszéde enyhítő olaj, de a valóságban kivont éles kard.
A
Bibliában a megtérésre képtelen, istenfélelmet nem ismerő emberek a kárhozott
emberek jellemzői. Ez esetben az áruló társ oly annyira mestere volt a
megtévesztésnek, hogy Dávid csak akkor ismerte fel a valóságos szándékait,
miután „barátja”
nyiltan az életére tört, s megtette mindazt, amit
megtett! Tettei alapján
Akhitófel egy előtípus volt, méghozzá a
Messiást eláruló Júdás
előtípusa, és
pontosan ezért idézte a 41:10 zsoltárt
Jahósua az utolsó vacsora alkalmával. A
különbség csupán annyi, hogy Jahósua
tudatában volt annak, hogy az adott
tanítványa el fogja őt árulni (Mt. 26:23)
és természetesen az, hogy őneki nem a saját bűnei miatt kellett elviselni az árulást és
szenvedést, hanem miértünk.
Amikor a személyesen általa választott tizenkettőhöz fordult, azok
megvallották hitüket, ám Jahósua tudatta velük, hogy egyikük az ördögtől van:
János 6:67-71 67 Megkérdezte hát a tizenkettőt:
"Hát ti nem akartok elmenni?" 68 "Uram
–
felelte neki Simon Péter –, kihez mehetnénk?
Örök élet beszédei vannak nálad. 69 S mi hisszük és tudjuk, hogy te vagy az
Istennek Szentje." 70 Jézus megszólalt: "Ugye, hogy tizenkettőt válogattam én ki közületek? – mondta
nekik Jézus – és közületek egy vádoló
[diabolosz/ördög]." 71 Júdást, – karióti Simon fiát értette, ez készült őt
elárulni, a tizenkettő közül az egyik.
Júdásban a testiség, az evilági
gondolkodás elfojtotta a hitet, tetteit így kizárólagosan az óemberi önérdek
vezette, ezáltal „híján
maradt az Isten kegyelmének, mert megereszkedett benne a keserű gyökér, ami a
megbotránkoztatja és megfertőzi a szellemet.” (vö. Héb. 12:15).
Az
ilyen ember képes feladni az
elsőszülöttségét, az Isten szellemi
országában
való részesülését egy tál
levesért (valami testi vágy
kielégítéséért), miáltal
olyanná lesz mint Ézsau (Héb. 12:15),
aki a kárhozottak egy őstípusa volt (vö.
Róm. 9:11-18).
A keserű gyökér egyre mélyebbre ereszkedett Júdásban, ami aztán
megnyilvánult a szavaiban és cselekedeteiben is. Így volt ez pl. akkor, amikor
álszent módon, a szegényekre hivatkozva ítélt meg egy hitből fakadó
cselekedetet, miközben a puszta haszonszerzés vezérelte:
János 12:1-6 1 Jézus a pászka előtt hat nappal Betániába érkezett, ott lakott Lázár,
akit Jézus a halottak közül feltámasztott. 2 Ugyanott lakomát készítettek számára,
amelyen Márta szolgált fel, Lázár pedig egy volt azok közül, akik vele együtt
asztalhoz dőltek. 3 Mária ekkor, miután vett egy font igazi
nagyon értékes nárdus kenőcsöt, megkente vele Jézus lábát,
azután hajával megtörölte. A ház erre betelt a kenet illatával, 4 Tanítványai közül azonban egyik, a karióti
Júdás, ki őt elárulni készült, így szólott: 5 "Miért nem adták el ezt a kenetet háromszáz dénárért s
miért nem adták oda a szegényeknek?" 6 Ezt azonban nem azért mondta, mintha a szegényekre lett
volna gondja, hanem, mert tolvaj volt. Nála volt az erszény, s ő hordta, amit
belé vetettek.
Egy ehhez nagyon hasonló alkalom váltotta ki Júdásból a
végső elhatározást. A történet a Máté 25:6-13 verseiben lett lejegyezve,
Máté 25:6-13
6 Mialatt Jézus Betániában a poklos Simon házában volt, 7 hozzálépett egy
asszony, akinél alabástrom korsócska volt, tele nagy értékű kenettel. Ezt,
mikor éppen az asztalnál feküdt, a fejére töltötte. 8 A tanítványok,
ahogy ezt meglátták, bosszankodtak és íly szavakra fakadtak: "Mire ez a
pazarlás? 9 Nem lehetett volna
ezt drága pénzen eladni, és a szegényeknek juttatni?" 10 Jézus azonban,
amikor észrevette, mit akarnak, így szólt hozzájuk: "Miért zaklatjátok ezt
az asszonyt? Hiszen nemesen cselekedett velem. 11 A szegények
ugyanis mindenkor veletek lesznek, én azonban nem leszek mindig veletek. 12 Hiszen azzal, hogy
testemre öntötte ezt a kenetet, már a temetésemre készülődött. 13 Bizony azt mondom
nektek, hogy ahol csak az egész világon hirdetni fogják az örömhírt, őróla is
megemlékeznek, elbeszélve azt, amit ő tett." 14 Ekkor a tizenkettő közül az egyik, akit Júdásnak, a
karióti férfinak neveznek, elment a főpapokhoz 15 és így szólt: "Mit szándékoztok
nekem adni? Én átadom őt nektek." Azok harminc ezüstöt rendeltek neki. 16 Akkortól kezdve kereste a kedvező
alkalmat, hogy átadhassa őt.
Miért
pont ez az esemény hozta
a sorsdöntő fordulatot Júdás életében?
Megelégelte, hogy a Mester állandóan
korrigálja őt? Részben ez is közrejátszott,
de ennél többről van szó. Júdás a
kezdettől fogva ott volt Jahósuával és sok mindent
átéltek együtt. Amikor
Jahósua még szolgálatának kezdeti
időszakában szombatnapon gyógyított meg egy
embert a betesdai medencénél, a zsidók
kérdőre vonták őt (Jn. 5:1-16), mire:
János 5:17-18 17 Jézus megszólította őket:
"Atyám mostanáig munkálkodik, én is munkálkodom." 18 Ezért azonban a zsidók még inkább azon voltak, hogy megöljék, ...
Jahósua
élete innentől állandó
és egyre fokozódó veszélyben forgott.
Júdás természetesen tisztában volt ezzel,
és azzal is, hogy ez a veszély a
tanítványokra, így önmagára is
kiterjed. Mire
az események folytán eljutott a Máté
26:14-15 vázolt elhatározására, addigra
teljesen nyilvánvalóvá vált
számára, hogy a Jahósua nem fog
megváltozni, nem
kíván embereknek megfelelni és hamarosan meg
fogják ölni, így tanítványként
a
saját bőre is veszélyben forog. Meg is hozta az
elhatározást, elment a
papokhoz, elárulat Mesterét. Hidegen kalkulálva azt
gondolta, hogy ha a Mestere így is úgy is meghal, akkor maga ne kerüljön miatta
bajba, sőt, ha lehet még anyagi hasznot is húzott belőle. Miután a szándék
kiforrt benne, már csak az alkalmat kellett megragadnia. Ez a pászka előestéjén
intézményesített Úrvacsora alkalmával el is jött:
János 13:1-2 1 A pászka ünnepe
előtt történt, hogy Jézus,
miután tudta, hogy
eljött az órája arra, hogy ebből a
világból átmenjen az Atyához, azért
mert
szerette övéit, akik e világban vannak,
mindvégig szerette őket. 2 Egy estebéd
alkalmával, mikor a vádló [az ördög] már
belesugallta Júdásnak, a karióti Simon fiának szívébe, hogy elárulja őt,
...
Jahósua és tanítványai egybegyűltek a vacsorára, halála
napjának estéjén:
János 13:1-2 1 A pászka ünnepe
előtt történt, hogy Jézus,
miután tudta, hogy
eljött az órája arra, hogy ebből a
világból átmenjen az Atyához, azért
mert
szerette övéit, akik e világban vannak,
mindvégig szerette őket. 2 Egy estebéd
alkalmával, mikor a vádló [az ördög] már
belesugallta Júdásnak, a karióti Simon fiának szívébe, hogy elárulja őt,
...
A
tanítványoknak fogalmuk sem
volt arról, hogy egy áruló van
közöttük. Ne feledjük azt, hogy az első
Úrvacsora alkalmánál vagyunk, aminek
alkalmával Jahósua megkötötte
tanítványaival az Újszövetséget, s
annak jeléül magukhoz vették a kenyeret és
bort, - s íme egy közülük az ördögtől,
Sátántól való volt. A vacsora előtt
Jahósua megmosta a tanítványok
lábát, s megmagyarázta, hogy a
lábmosás mi célt
is szolgál, majd hozzátette:
János 13:10-11 „Aki
megfürdött, annak csak a lábát kell megmosni, s akkor egészen tiszta lesz. Ti tiszták vagytok, de nem mindnyájan.” 11Tudta,
hogy ki árulja el, azért mondta: „Nem vagytok mindnyájan tiszták.”
Júdás
az áruló volt az, aki nem
volt tiszta, mert nem tisztult meg. A külsőségeket
elvégezte, bemerítkezett,
tette, amit az apostoli társai tettek, de szellemileg nem
változott meg. Gonosz
maradt, s a gonoszság fejedelme magához ragadta. Ezen a
ponton Jahósua felfedte
a tanítványoknak, hogy áruló van
közöttük és a 41. Zsoltár 10.
versét idézve
ezt mondta: ... „be kell
teljesednie az Írásnak: ‘Aki kenyeremet eszi, sarkát emelte ellenem.’” (Jn.
13:18) A tanítványoknak persze fogalmuk sem volt, ki az s kérdezni kezdték,
mire ezt felelte:
János 13:26-27 26
... „Az, akinek a bemártott falatot adom.” Ezzel bemártotta a falatot, fogta és
az áruló Júdásnak nyújtotta, az iskarióti Simon fiának. 27A falat után rögvest belészállt a Sátán. Jézus
csak ennyit mondott neki: „Amit tenni akarsz, tedd meg mielőbb!”
Júdás
már
régtől az ördögtől való volt, ami azt jelenti,
hogy nem állt ellen a
kísértéseinek, egyre inkább azonosult vele,
míg végül az ördög teljesen
megszállta őt. Tudjuk, hogy aki ellenáll az
ördög kísértésének, attól
eltávozik
(vö. Jak. 4:7), aki pedig
következetesen enged annak, abba belemegy. Innentől már nem
csupán a maga
racionalitása vezette, hanem a belészállt
ördögé. Ezért már nincs
többé
áldozat, és ebből az állapotból már
nincs visszaút. Emiatt a Máté
leírásában
történtek kiegészülnek azzal, hogy
Jahósua érzékelteti Júdás
kárhoztatott
állapotát:
Máté 26:24-25 24„Az
Emberfia ugyan elmegy, amint megírták róla, de jaj annak az embernek, aki az
Emberfiát elárulja. Jobb lett volna
neki, ha meg sem születik.” 25Erre
Júdás, az árulója is megkérdezte:
„Csak nem én vagyok az, mester?” „Magad
mondtad” – válaszolta.
Az
ördögtől
megszállt Júdás pedig gyorsan meg is tett mindent
a végzet szerint: Elárulta
Mesterét, akit keresztre feszítettek, de harmadnapra
feltámadt. A megdicsőült
Jahósua főpapi imájában rámutat arra, hogy
Júdás egy rászabott szerepet töltött
be az isteni akarat szerint:
János 17:12 Mikor velök valék a világon, én
megtartám őket a te nevedben; a kiket nékem adtál, megőrizém, és senki el nem
veszett közülök, csak a kárhozat fia, hogy az írás beteljesüljön.
A
Szent Szellem kiáradása után
már az apostolok számára is
világossá vált az, hogy Júdás
és tettei által az
Írás teljesedett be:
Ap.Csel. 1:17-20 16 "Férfiak, Testvéreim! Be kellett teljesülnie az írásnak, melyet a
Szent Szellem Dávid száján át előre megmondott Júdásról, ki vezetőjük lett
azoknak, akik Jézust elfogták, 17 mert őt közénk számítottuk és
sorsjuttatásképpen kapta ezt a szolgálatot, amelyet mi teljesítünk.
Júdás megbánta a tettét, de ez nem azt jelenti, hogy szellemében
megtért volna:
Máté 27:3-9 3Amikor Júdás, az áruló látta, hogy elítélték, megbánta
tettét, és visszavitte a harminc ezüstöt a főpapoknak és a véneknek. 4„Vétkeztem
– mondta –, elárultam az igaz vért.”
„Mi közünk hozzá? –
válaszolták. – A te dolgod!”
5Erre
az ezüstöt beszórta a templomba, aztán
elment és felakasztotta magát. 6A
főpapok
fölszedték a pénzt, de úgy
vélték: „Nem szabad a templom
kincstárába tenni,
mert vér díja.” 7Tanácsot
tartottak, és megvették rajta a fazekas telkét az idegenek számára
temetőnek. 8Ezért
hívják azt a telket még ma is Vérmezőnek. 9Így
beteljesedett, amit Jeremiás próféta jövendölt: Fogtam a harminc ezüstöt, annak
árát, akit ennyire becsültek, akit Izrael fiai becsültek ennyire, 10s
a fazekas telkéért adták, ahogy az Úr parancsolta nekem.
Júdás bánata, vagy szomorúsága a világ szerinti szomorúság
volt, hiszen elpusztította önmagát: „Az Istennek tetsző
szomorúság ugyanis üdvös töredelmet eredményez, s ezt senki sem bánja meg; a
világ szomorúsága ellenben a halálba visz.” (2Kor. 7:10) Eljött rá az átok, hajléka
pusztává, élettelenné lett:
Ap.Csel. 1:17-20 16 "Férfiak,
Testvéreim! Be kellett teljesülnie az
írásnak, melyet a Szent Szellem Dávid
száján át előre megmondott
Júdásról, ki vezetőjük lett azoknak, akik
Jézust
elfogták, 17 mert őt közénk számítottuk és
sorsjuttatásképpen kapta ezt a szolgálatot, amelyet mi teljesítünk.
18 Ez a Júdás telket szerzett
a hamisság béréből, azután hanyatt-homlok zuhant alá, úgyhogy
kettéhasadt és minden bele kiomlott. 19 A dolog
Jeruzsálem összes lakói előtt ismeretessé vált, úgyhogy azt a telket saját
nyelvükön Akeldamák-nak nevezték el, mi azt jelenti: vérmező. 20 Meg
van írva ugyanis a Zsoltárok Könyvében: Legyen
hajléka pusztává: lakó ne éljen
benne! Továbbá: Felügyelői hivatalát (püspökségét) más
nyerje el. (Az antikrisztusi Babilon
is pusztává válik).
Hogy ki legyen az, aki Júdás
helyét betölti, azt sorsvetéssel döntötték el:
Ap.Csel 1:25 „... hogy átvegye az apostoli szolgálatban azt a helyet, amelyet Júdás hűtlenül elhagyott, hogy az őt
megillető helyre jusson.”
A „saját helyére került”,
utalás arra, hogy ő a bukottak sorsrészét öröklő szellemek tárhelyére került.
Összegezve
az eddigieket, Júdásról tudjuk, hogy:
Júdás
személyesen lett kiválasztva
Mindent
hátrahagyott az Úrért
3
½ éven
át vele volt, személyesen látva csodáit,
erejét, gyógyulásokat, démonok
kiűzését,
halottak feltámasztását, s hallgatta a
személyes, csak a benfenteseinek
nyújtott tanításait.
Ki lett
küldve az ige hirdetésére.
Mindezek
ellenére mégis áruló lett.
Ha megfigyeljük, Akhitófel és Júdás nagyon hasonló
karakterek voltak, sok közös vonással, egy bizonyos típus megtestesítői:
-
Kezdetben mindkét ember az igaz követője, társa
volt.
-
Majd mindét ember hűtlenné vált és urának,
mesterének az árulója lett.
-
Mindketten elhagyták, elárulták Isten igaz
emberét és Sátán eszközeivé váltak.
-
Mindketten hazugok [megtévesztő] emberek voltak,
akik hűséget színleltek, miközben terveszerűen, előre megfontolva vitték véghez
az árulásukat.
-
Mindketten megszegtek egy szövetséget.
-
Mindketten az átkozottak halálát halták, maguk
vetve véget életüknek.
Hazudni
nem csak szavakkal
lehet, de megtévesztő cselekedetekkel és
színleléssel is. Természetesen
Krisztust nem lehetett megtéveszteni, számára
nyilvánvaló volt Júdás jelleme és
valós szándéka, és tudta, hogy
elrendeltetett arra, amit meg fog tenni. De
Júdás társai, a tizenegy további apostol az
utolsó percig nem látta át a
helyzetet, magukénak tartották őt. Ez legyen
számunkra is lecke, mert az
antikrisztusi időszakban sok „testvér” lesz testvérének elárulója.
A
keresztény szövegértelmezés
szerint Akhitófel Júdás előtípusa volt,
mert ahogy Akhitófel elárulta Dávidot,
majd felakasztotta magát, úgy Júdás is
elárulta Jahósuát és az akasztás
általi
öngyilkosságba próbált menekülni. Az
eredetileg Akhitófelre utaló 41:9 zsoltár,
a János 13:18-ban Júdás által teljesedett
be főtípusként, s ezt az apostolok is
így tartották számon. Ami igaz az
előtípusra, az igaz a főtípusra is és ugyanez
fordítva is igaz. Ez azt jelenti hogy miként
Júdás, úgy Akhitófel is a kárhozat
fia volt, s etéren mindketten az antikrisztus egy-egy
előtípusának számítanak.
Mindketten előtípusai a hitehagyott, testvéreiket
eláruló konkolynak. A
történetek ezen rendkívül fontos
aspektusával Az 55. Zsoltár
című írás foglalkozik
részletesebben. Ha belegondolunk sok a hasonlóság
a fizikai öngyilkosság és a
kárhozat választása között.
Mindkét esetben az egyén döntése az
élet feladása.
A fizikai öngyilkosság esetében az ember feladja az
Isten ajándékát, a testi
létet, mert reménytelennek és
kilátástalannak látja azt. Az örök
szellemi létet
pedig azért vetik el egyesek, mert a lázadó
és gonoszra adott szellemük
képtelen elfogadni és magáévá tenni
az üdvösség feltételeit, amivel szellemi
öngyilkosságot követnek el.
v
A cikk feltöltés alatt, letölthetõ PDF és DOC formátumban